A döntések 89%-a a nőké, mégis úgy érzik, figyelmen kívül hagyják őket
A női dominancia itthon meghaladja a világátlagot.
Ma, amikor a gazdasági válságok gyökeresen alakítják át a fogyasztói magatartást, különösen fontos megértenünk, kik irányítják valójában a választásokat.
A B2W – Business to Woman legfrissebb, 2025-ös reprezentatív kutatása szerint a nők befolyása tovább nőtt: míg 2022-ben a vásárlások 85%-ában volt meghatározó szerepük, idén ez az arány már elérte a 89%-ot.
Ez azt jelenti, hogy tízből kilenc alkalommal egy nő dönt arról, mit választ a család, mit vesznek meg vagy melyik márkát támogatják – ennek ellenére a legtöbb márka kommunikációja még mindig túlzottan maszkulin, vagy leegyszerűsítő sztereotípiákra épül.
A női dominancia itthon meghaladja a világátlagot
A B2W által mért 89%-os magyar arány meghaladja mind a fejlett és mind a fejlődő országok 85,7%-os átlagát. Ez azt mutatja, hogy Magyarországon a női vásárlók különösen erős döntéshozói szerepet töltenek be – ami stratégiai kihívás a márkáknak, és lehetőség azoknak, akik megértik a női logika működését.
- Ez nem pusztán nemi kérdés, hanem piaci realitás: ha a vásárlók 89%-a nő, akkor minden termék és kommunikáció női döntési logikán megy át. 65% inkább a személyes vásárlást preferálja, míg 35% weboldalon, applikációkban költ szívesebben – mondta Pálfi Éva női marketing szakértő, a Magyar marketing Szövetség Női Marketing Tagozatának elnöke, a B2W alapítója.
Generációs különbségek a női vásárlási szokásokban
Különböző generációk – élethelyzetükből adódóan is – másképp bíznak meg a márkákban, másképp is döntenek. A fiatal felnőttek vásárlásait leginkább az impulzus és az élmény hajtja – számukra nemcsak a termék számít, hanem az, hogy mit élnek át közben, és hogyan kapcsolódhatnak általa a környezetükhöz és a közösségükhöz.
A 40 feletti nők már jóval tudatosabb vásárlók – érett döntéshozók, akik nemcsak saját igényeikre figyelnek, hanem családjuk jólétéért és a hosszú távú biztonságért is felelősséget vállalnak.
Van azonban egy közös, erős vezérfonal, ami minden női generációt összeköt: a biztonság iránti vágy. A nők ösztönösen a hiteles, megbízható márkákat keresik, amelyekben valóban bízhatnak – de ha egyszer csalódnak, az a bizalom végleg elveszett, és nem térnek vissza.
- A női fogyasztók nem egyformák, de közös bennük, hogy kapcsolatot keresnek a márkával. Aki nem érti a generációk közti különbséget, az nemcsak eladásokat, hanem jövőbeli lojalitást is veszít – fogalmazott Pálfi Éva.
A valódi nők nem akarnak dominálni
Sokan félreértelmezik az erős nő fogalmát, azt gondolják, hogy a nők vágynak férfias szerepekre, pedig a helyzet egészen más. Az egyedülállók 68%-a nő, sokan egyedül nevelnek gyermeket, így a mindennapok kihívásaira saját maguknak kell megoldást találni mind a munkában, mind pedig a magánéletben. A nők elsősorban nők, és csak másodsorban fogyasztók, tehát a régi metafora, a „ki hordja otthon a nadrágot?” már árnyaltabb képet mutat. A nők igenis vágynak a gyengédségre, a társas kapcsolatokra.
- A 21. századi nő egyszerre vezet háztartást, nevel gyermeket, épít karriert, képzi magát, rengeteg dolgot csinál egyszerre, így alig marad ideje saját magára. Félévente változnak vágyai, lehetőségei, folyamatos átalakulásban vannak. A nők nem férfiak, nem is érzik jól magukat férfias szerepekben. A mai fiataloknak pedig elege van már a siránkozásból, nem szeretnék az ezeréves generációs elnyomást magukon viselni, hiszen minden lehetőségük megvan ahhoz, hogy elérjék céljaikat – tette hozzá Pálfi Éva.
Mi az a B2W-szemléletmód?
A B2W (Business to Woman) megközelítés a női fogyasztói döntések pszichológiáját, élethelyzeteit és értékalapú kommunikációját helyezi középpontba.
A cél nem pusztán „nőknek eladni”, hanem női logikával, női értékek mentén építeni kapcsolatot – empátiával, hitelességgel és élményalapú üzenetvezetéssel.
A B2W 2015 óta végez minden évben kifejezetten a magyar női célcsoportra fókuszáló piackutatásokat, amiket megoszt a szakmával - a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozat eseményein, a Metropolitan Egyetem Mesterképzésén –, továbbá cégvezetőkkel, nagyvállalati döntéshozókkal és a médiával. Cél, hogy a nők sokkal tudatosabb vásárlók legyenek, a márkák pedig felelősen és hatékonyan kommunikáljanak feléjük. Ez egy hatalmas társadalmi szerepvállalás, amelynek legjelentősebb eseménye a 2025. november 19-i, ezerfős B2W Fesztivál.
A kutatásról
A B2W 2025-ös reprezentatív kutatása 6270 fő bevonásával készült, 18–65 év közötti magyar fogyasztók körében. A vizsgálat a női döntéshozói szerep, vásárlási motivációk és márkahűség alakulását mérte 2022 és 2025 között, generációs bontásban is.
- Szeretném, ha minden nő tisztában lenne az értékeivel, okos fogyasztóvá válna, aki felismeri, mi jó neki, és nem hagyja magát manipulálni. A cégek, amelyek nőknek adnak el, pedig olyan élményeket teremtenének nekik, amik képesek kiszakítani őket a mindennapok rutinjából, tesznek értük, és inspirálják őket. Ez mindkét fél érdeke, hiszen így a nőket támogatják, segítik döntéseikben, énképük megerősítésében, míg a cégeknek jobb ügyfelei lesznek, ezáltal sikeresebbé és eredményesebbé válnak – osztotta meg küldetését Pálfi Éva női marketing szakértő, a B2W női marketing megteremtője.
Összegezve
- Magyarországon a női vásárlói döntések befolyása meghaladja a globális átlagot, 89%-ot elérve.
- A nők vásárlási preferenciái generációs különbségeket mutatnak, a fiatalok élményközpontúak, míg az idősebbek tudatosabbak és hosszú távú szemléletűek.
- A nők vásárlások során hitelességet és biztonságot keresnek, ami stratégiaváltást igényel a márkák részéről.
- A B2W gondolkodásmód központja a női értékeken és élethelyzeteken alapuló hiteles kommunikáció.
- A női fogyasztói szokások pontos megértése társadalmi és gazdasági előnyökkel jár mind a fogyasztók, mind a vállalatok számára.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!