A döntések 89%-a a nőké, mégis úgy érzik, figyelmen kívül hagyják őket

Színes
2025. november 06. 16:34

A női dominancia itthon meghaladja a világátlagot.

Ma, amikor a gazdasági válságok gyökeresen alakítják át a fogyasztói magatartást, különösen fontos megértenünk, kik irányítják valójában a választásokat.

A B2W – Business to Woman legfrissebb, 2025-ös reprezentatív kutatása szerint a nők befolyása tovább nőtt: míg 2022-ben a vásárlások 85%-ában volt meghatározó szerepük, idén ez az arány már elérte a 89%-ot.

Ez azt jelenti, hogy tízből kilenc alkalommal egy dönt arról, mit választ a család, mit vesznek meg vagy melyik márkát támogatják – ennek ellenére a legtöbb márka kommunikációja még mindig túlzottan maszkulin, vagy leegyszerűsítő sztereotípiákra épül.

A női dominancia itthon meghaladja a világátlagot

A B2W által mért 89%-os magyar arány meghaladja mind a fejlett és mind a fejlődő országok 85,7%-os átlagát. Ez azt mutatja, hogy Magyarországon a női vásárlók különösen erős döntéshozói szerepet töltenek be – ami stratégiai kihívás a márkáknak, és lehetőség azoknak, akik megértik a női logika működését.

- Ez nem pusztán nemi kérdés, hanem piaci realitás: ha a vásárlók 89%-a nő, akkor minden termék és kommunikáció női döntési logikán megy át. 65% inkább a személyes vásárlást preferálja, míg 35% weboldalon, applikációkban költ szívesebben – mondta Pálfi Éva női marketing szakértő, a Magyar marketing Szövetség Női Marketing Tagozatának elnöke, a B2W alapítója.

Generációs különbségek a női vásárlási szokásokban

Különböző generációk – élethelyzetükből adódóan is – másképp bíznak meg a márkákban, másképp is döntenek. A fiatal felnőttek vásárlásait leginkább az impulzus és az élmény hajtja – számukra nemcsak a termék számít, hanem az, hogy mit élnek át közben, és hogyan kapcsolódhatnak általa a környezetükhöz és a közösségükhöz.

A 40 feletti nők már jóval tudatosabb vásárlók – érett döntéshozók, akik nemcsak saját igényeikre figyelnek, hanem családjuk jólétéért és a hosszú távú biztonságért is felelősséget vállalnak.

Van azonban egy közös, erős vezérfonal, ami minden női generációt összeköt: a biztonság iránti vágy. A nők ösztönösen a hiteles, megbízható márkákat keresik, amelyekben valóban bízhatnak – de ha egyszer csalódnak, az a bizalom végleg elveszett, és nem térnek vissza.

- A női fogyasztók nem egyformák, de közös bennük, hogy kapcsolatot keresnek a márkával. Aki nem érti a generációk közti különbséget, az nemcsak eladásokat, hanem jövőbeli lojalitást is veszít – fogalmazott Pálfi Éva.

A valódi nők nem akarnak dominálni

Sokan félreértelmezik az erős nő fogalmát, azt gondolják, hogy a nők vágynak férfias szerepekre, pedig a helyzet egészen más. Az egyedülállók 68%-a nő, sokan egyedül nevelnek gyermeket, így a mindennapok kihívásaira saját maguknak kell megoldást találni mind a munkában, mind pedig a magánéletben. A nők elsősorban nők, és csak másodsorban fogyasztók, tehát a régi metafora, a „ki hordja otthon a nadrágot?” már árnyaltabb képet mutat. A nők igenis vágynak a gyengédségre, a társas kapcsolatokra.

- A 21. századi nő egyszerre vezet háztartást, nevel gyermeket, épít karriert, képzi magát, rengeteg dolgot csinál egyszerre, így alig marad ideje saját magára. Félévente változnak vágyai, lehetőségei, folyamatos átalakulásban vannak. A nők nem férfiak, nem is érzik jól magukat férfias szerepekben. A mai fiataloknak pedig elege van már a siránkozásból, nem szeretnék az ezeréves generációs elnyomást magukon viselni, hiszen minden lehetőségük megvan ahhoz, hogy elérjék céljaikat – tette hozzá Pálfi Éva.

Mi az a B2W-szemléletmód?

A B2W (Business to Woman) megközelítés a női fogyasztói döntések pszichológiáját, élethelyzeteit és értékalapú kommunikációját helyezi középpontba.

A cél nem pusztán „nőknek eladni”, hanem női logikával, női értékek mentén építeni kapcsolatot – empátiával, hitelességgel és élményalapú üzenetvezetéssel.

A B2W 2015 óta végez minden évben kifejezetten a magyar női célcsoportra fókuszáló piackutatásokat, amiket megoszt a szakmával - a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozat eseményein, a Metropolitan Egyetem Mesterképzésén –, továbbá cégvezetőkkel, nagyvállalati döntéshozókkal és a médiával. Cél, hogy a nők sokkal tudatosabb vásárlók legyenek, a márkák pedig felelősen és hatékonyan kommunikáljanak feléjük. Ez egy hatalmas társadalmi szerepvállalás, amelynek legjelentősebb eseménye a 2025. november 19-i, ezerfős B2W Fesztivál.

A kutatásról

A B2W 2025-ös reprezentatív kutatása 6270 fő bevonásával készült, 18–65 év közötti magyar fogyasztók körében. A vizsgálat a női döntéshozói szerep, vásárlási motivációk és márkahűség alakulását mérte 2022 és 2025 között, generációs bontásban is.

- Szeretném, ha minden nő tisztában lenne az értékeivel, okos fogyasztóvá válna, aki felismeri, mi jó neki, és nem hagyja magát manipulálni. A cégek, amelyek nőknek adnak el, pedig olyan élményeket teremtenének nekik, amik képesek kiszakítani őket a mindennapok rutinjából, tesznek értük, és inspirálják őket. Ez mindkét fél érdeke, hiszen így a nőket támogatják, segítik döntéseikben, énképük megerősítésében, míg a cégeknek jobb ügyfelei lesznek, ezáltal sikeresebbé és eredményesebbé válnak – osztotta meg küldetését Pálfi Éva női marketing szakértő, a B2W női marketing megteremtője.

Összegezve

  • Magyarországon a női vásárlói döntések befolyása meghaladja a globális átlagot, 89%-ot elérve.
  • A nők vásárlási preferenciái generációs különbségeket mutatnak, a fiatalok élményközpontúak, míg az idősebbek tudatosabbak és hosszú távú szemléletűek.
  • A nők vásárlások során hitelességet és biztonságot keresnek, ami stratégiaváltást igényel a márkák részéről.
  • A B2W gondolkodásmód központja a női értékeken és élethelyzeteken alapuló hiteles kommunikáció.
  • A női fogyasztói szokások pontos megértése társadalmi és gazdasági előnyökkel jár mind a fogyasztók, mind a vállalatok számára.

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en,Tiktok-on is!

Forrás: Business to Woman
# Kutatás# nő# család# családi dinamika

TÜNETKERESŐ

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához

Címlapról ajánljuk