Egyre jobban szorong a koronavírus miatt? Ezt tegye, hogy enyhítse

#koronavírus #depresszió #szorongás #depresszió ellen
2020.03.30.

A koronavírus-járvány mindenki számára szokatlan helyzetet teremt, és az ezzel járó anyagi, egészségügyi helyzet, valamint az elszigeteltség is. Pszichológusok tanácsai a szorongás enyhítésére.

A hírdömping - ami nem feltétlen a legszebb kilátásokkal kecsegtetnek -, az egészségünk és a megélhetésünk miatti szorongás sokunkat a hatalmába kerít. Az Amerikai Pszichológiai Társaság a következőket javasolja.

Düh, szorongás és enerváltság a kijárási korlátozás idején

Mivel a koronavírus miatti izoláltságban a minimálisra csökkennek a társas érintkezések, a magány, az egészségünk és az anyagiak miatti feszültséget a baráti összejövetelekkel sem enyhíthetjük. Kevesebb az inspiráló inger, kevesebbet mozgunk, ezért nem csoda, ha sokan depresszív hangulatba kerülünk.

Ilyenkor felerősödik a szorongás és a félelem, amit a saját és családtagjaink egészsége, megélhetése miatt érzünk. Ráadásul, ha átmenetileg, vagy végleg elveszítettük a munkánkat, akkor az anyagi problémák miatt is fájhat a fejünk, és még nagyobb súllyal nehezedhet ránk az egyedüllét is. Mindezek mellé jön még annak az érzése is, hogy sokan úgy érezzük, a személyes szabadságunkban korlátoznak - akkor is érezhetjük ezt, ha egyébként megértettük az intézkedések lényegét. Éppen ezért az enerváltság mellet a düh és a tehetetlenség is gyakori érzés lehet. Mindezek ellen pedig a következőket javasolják a pszichológusok:

Hogyan lehetünk jobban?

  • Ne töltsék be az egész napunkat a koronavírusról szóló cikkek, videók! Néha kapcsoljunk ki, máskülönben könnyen egy lefelé tartó spirálban találhatjuk magunkat.
  • Olyan forrásokból tájékozódjunk a koronavírusról, ami hiteles, és tanuljuk meg szelektálni az álhíreket.
  • Amennyire tudjuk, osszuk be a napjainkat, készítsünk napirendet, és tartsuk is magunkat hozzá!
  • Arra is legyen forgatókönyvünk, hogy kinek tudunk segíteni, és kik azok, akik nekünk tudnak segíteni.

Nem éri el a háziorvosát? Hívja az Egészségkalauz orvosait! Kattintson IDE!

  • Tartsuk telefonon, interneten a kapcsolatot a barátainkkal és a rokonokkal!
  • Figyeljünk arra, hogy eleget aludjunk, változatosan, vitamindúsan étkezzünk!
  • Ne meneküljünk az érzéseink elöl, ismerjük fel, ha félünk, ha aggódunk, ha szomorúak vagyunk: vizsgáljuk meg, mi a gyökere az aktuális érzésnek. Ne féljünk megélni őket, majd a realitások talaján állva készítsünk forgatókönyveket is a megoldásra. Például, ha az anyagi helyzetünk miatt szorongunk, készítsünk különböző terveket arra, miként lehet megoldani azt, hogy átvészeljük ezt az időszakot: átmenetileg olyan munkát vállalunk, ami a jelenlegitől eltér, esetleg átképezzük magunkat, hozzányúlunk a tartalékainkhoz, stb.

Nem utolsó sorban pedig ne felejtsük el: ez az állapot átmeneti, nem tart örökké!

Forrás: Getty