Mindenki ezt nézi most!

Magas vérnyomás: hogyan és hányszor kell mérni egy nap?

vérnyomás, vérnyomásmérés, magas vérnyomás

A vérnyomásmérés előtt fél órával már ne igyon koffeintartalmú üdítőt, energiaitalt, kávét, és ne végezzen megerőltető testmozgást, ezek ugyanis mind megemelik a vérnyomást.

Hazánkban is több százezer embert érinthet a hipertónia, vagyis a magas vérnyomás, sokan mégsincsenek tisztában azzal, hogyan kellene mérni a vérnyomásukat. Ehhez nyújtunk most segítséget!

Természetesen a legtöbbször orvosi rendelőkben, például a háziorvosunknál találkozhatunk a vérnyomásmérővel, azonban előfordulhat, hogy mi magunknak kell megmérni a vérnyomásunkat.

Ha például valakinél magas vérnyomásra gyanakszanak, azt javasolhatják neki, hogy naponta többször is mérje meg a vérnyomását, ez ugyanis teljesebb képet adhat, mint egy-egy mérés az orvosi rendelőben. Jól ismert jelenség például az úgynevezett fehér köpeny-szindróma, melynek lényege, hogy az orvosok közelében, vizsgálatok során az idegességtől, szorongástól megemelkedhet a vérnyomásunk, így a mérés nem mindig ad valós eredményt.

Hogy készüljünk elő a vérnyomásméréshez?

Vérnyomásmérés előtt ellenőrizzük, hogy a mandzsetta megfelelő méretű-e, körbeéri-e a felkarunkat. Érdemes már a készülék vásárlása előtt megmérni a felkar kerületét, és ennek megfelelően választani, vagy, ha lehetőségünk van rá, próbáljuk meg az üzletben a vérnyomásmérőt. Ha tehetjük, kérjük meg az eladót, hogy magyarázza el a vérnyomásmérő működtetését. A vérnyomásmérés helyes menetéről, a készülék használatáról a háziorvosunkat is megkérdezhetjük.

Tudta, hogy a heves szívdobogás, a szapora pulzus magas vérnyomást is jelezhet? Olvasson tovább!

A vérnyomásmérés előtt fél órával már ne igyunk koffeintartalmú üdítőt, energiaitalt vagy kávét, és ne végezzünk megerőltető testmozgást, ezek ugyanis mind megemelik a vérnyomást. Igyekezzünk mindig azonos időpontban mérni, például reggel, felkelés után, és este, lefekvés előtt. Ez azért is fontos, mert a vérnyomásunk folyamatosan változik, és ha össze-vissza mérjük, az adatok csalóka eredményt mutathatnak.

A vérnyomásméréshez nagyon fontos a megfelelő testtartás is: a hátunk legyen egyenes, a karunkat fektessük az asztalra, hogy a felkarunk a szív magasságában helyezkedjen el. A lábainkat ne keresztezzük! A vérnyomásmérést a bal karon végezzük el.

Hányszor mérjük meg a vérnyomásunkat?

Mindig legalább két-három mérést végezzünk egymás után, egy-egy percnyi eltéréssel, és a kapott eredményeket jegyezzük fel. Írjuk fel azt is, hogy mikor mértük meg a vérnyomásunkat, illetve a pulzusszámunkat is. Ezt a "vérnyomásnaplót" érdemes magunkkal vinni az orvosunkhoz, mert az adatok elemzése sok információt adhat. Különösen akkor lehet ez fontos, ha a mért adatok például a vérnyomás lassú, de folyamatos emelkedését mutatják, vagy ha három különböző napon is kiugróan magas vérnyomást mértünk.

Milyen az ideális vérnyomás?

Természetesen, nem árt tudni azt sem, hogy milyen az ideális vérnyomás, vagyis mi számít még egészségesnek vagy elfogadhatónak. Ez függ azonban az életkortól és a nemtől is. A hölgyek vérnyomása általában valamivel alacsonyabb, mint a férfiaké, és az idősebbek vérnyomása magasabb, mint fiatalabb társaiké.

A vérnyomásértékektől függően az alábbi kategóriákat különböztetjük meg:

  • Normál vérnyomás, 120/80 Hgmm vagy ezalatt
  • Megnövekedett vérnyomás, 120-129 Hgmm szisztolés és 80 Hgmm alatti diasztolés vérnyomás. A megnövekedett vérnyomás idővel gyakran rosszabbodik, ha nem tesznek megfelelő lépéseket a vérnyomás kontrollálása érdekében
  • Elsőfokú hipertónia, 130-139 Hgmm szisztolés és/vagy 80-89 Hgmm diasztolés vérnyomás
  • Másodfokú hipertónia, 140 Hgmm feletti szisztolés és 90 Hgmm feletti diasztolés vérnyomás. Ez mindenképpen kezelésre szorul.
Forrás: EgészségKalauz