Mindent elfelejt? Így törhet ki a feledékenység labirintusából

#memória #gyógynövény #rozmaring #omega-3
2020.06.22.

Ételek, gyógynövények, memóriafejlesztő tippek, ha gyakran elfelejti a teendőit!

Hogyan tartsa frissen a memóriáját? Mutatjuk!

Ébredés után élvezze a rozmaring illatát!

Tudományos kutatók szerint egyes aromák jelentősen javítják a kognitív képességeinket. Egy korábbi vizsgálatban pszichológusok 144 önkéntessel hajtattak végre memóriateszteket a következő körülmények között: kocka alakú helyiségben illatok nélkül, valamint a másik két helyiség illatosított volt: az egyikben rozmaring-, a másikban pedig levendulaillattal dúsított légtérben dolgoztak a résztvevők. A cél a hosszútávú memória, a munkamemória, a figyelem és a reakcióidő vizsgálata volt.

Érdekes eredményeket kaptak: a rozmaringgal illatosított helyiségben sokkal jobban teljesítettek az önkéntesek a hosszútávú és munkamemória tekintetében, mint a nem illatosított teremben dolgozók. A levendulával illatosított térben dolgozók viszont munkamemória terén teljesítettek rosszabbul mint társaik. Rozmaringillat mellett javult az éberség is, levendula mellett viszont romlott. Ha szeretne jobb agyi teljesítményt elérni, tegyen egy rozmaringos cserepet az ablakába, a levendulát pedig lehetőleg kerülje el.

A rozmaring fokozhatja az agy teljesítményét.  Forrás: EgészségKalauz

Memóriajavító ételek

Mindenki szeretne szépen megöregedni, kívül-belül egyaránt. Egy jól összeállított étrend segíthet abban hogy fitt légy 70 évesen, míg a rossz étrend mellett 40 évesen is aggastyánnak tűnhet.

Hogyan tarthatunk "karban" agyunkat a diétával? Növelni kell az étrendben az antioxidánsok arányát, erre hasznos lehet az áfonya, az alma, banán, a sötétzöld levelű zöldségek, a fokhagyma és a sárgarépa. Az antioxidánsok, már mindenki tudja azok a vegyületek, amelyek a szervezetben lévő szabad gyökök elektronjait megkötik, ezáltal káros hatásaikat semlegesítik a véráramban, a szövetekben. Az öregedéssel nő a szabad gyökök aránya, tehát a pusztuló sejteké is – főképpen az agy, az agykéreg területén.

Az agy főleg egészséges zsírokból, tehát pl. Omega-3 zsírsavakból épül fel. Az agy regenerációja szempontjából igen fontos ezek bevitele, például egyes halfajok, diófélék elfogyasztása révén.

Az agynak persze desszert is kell: a kutatók szerint a csokoládé javítja a memóriát, a kognitív készséget, mivel antioxidánsokban (flavonoidokban) gazdag élelmiszer. Persze ezzel már óvatosabban kell bánni, mivel a csokoládéban sok (az egyszerű) cukor és a telített zsírsavak aránya, ezért tessék mértékkel fogyasztani!

Hormonnal javítható a hanyatló agyműködés? Most kiderül! Kattintson!

Rágózással is javulhat a memóriánk?

Senki nem tudja egyelőre pontosan, de a kutatás szerint a rágózás javíthatja a memóriát. Egy korábbi (2002-es) vizsgálat szerint brit önkénteseken azt találták, hogy a rágógumizó egyének szellemi teljesítménye jobbnak bizonyult a hosszú távú és rövid távú memória terén, mint kontrollként, nem rágózó társaiké.

Azóta keresik a magyarázatot erre, nem egyszerű. Az eredeti vizsgálat elrendezése is változatos eredményeket adott egyébként. Egyesek szerint a rágózással nő a pulzus, és a keringés javulásával az agyi keringés, véráramlás is fokozódik. Mások azt állítják, hogy a rágózás a hippokampusz nevű agyterületet serkenti, ott történik az inzulinelválasztás a táplálkozás céljára.

Játékok a briliáns memóriához

Nem is kérdéses hogy számos játék, társasjáték kimondottan eleve azzal a céllal készül, hogy memória serkentőként szolgáljon. A gondolkodás megpörgetése valóban élesítheti a memóriát és a kognitív teljesítményt, ma már igen sok "brain fitness", azaz agy fitness program elérhető a piacon.

A Lumosity nevű programot a Stanford Egyetem és a Kaliforniai Egyetem munkatársai dolgozták ki, idegtudományi szakértők, kognitív pszichológusok. A program kimondottan időskorúak számára készült, a memória, éberség, koncentrációs készség és a hangulat javítására. Számos játék érhető el ingyenes regisztrációt követően, a fizetős oldalon pedig nyomon követik az illető fejlődését, és visszajelzést is kap az eredményeiről.

Persze vannak igen egyszerű eszközök is mint a Sudoku és keresztrejtvények az agyműködés javítására, logikai játékok, a lexikális tudás ellenőrei. A háttérben pedig izzanak az agyi szinapszisok, idegvégződések.

Az alvás hatása a memóriára

Leoltja a fényeket, elalszik, de az agya – legalábbis részben – éber marad. Alvás közben rendeződnek a napi memóriatartalmak, helyükre kerülnek a hosszú távú emlékezetbe illő részek.

Patkányokon végzett kísérletek eredményei is ezt sugallják. Alvás közben a patkányagy két területe (a hippokampusz, és a homloklebeny) szerepel a távolabbi, régebbi memóriatartalmak előhívásában (ez emberen is igazolt), itt futnak át adott nap történései, eseményei. Fontos ez a folyamat a rövid- és hosszú távú emlékezet tartalmainak megfelelő elkülönítésére.

Mindemellett egy jó éjszakai alvás hiánya miatt egyes memóriatartalmak összekeveredhetnek, és később szinte lehetetlenné válik ezek előhívása, felidézése.

A mozgás segíthet frissen tartani a memóriát

A testmozgás nemcsak az izomzat erősítésére alkalmas, hanem segít az agyi szürkeállomány karbantartásában is. Kutatások szerint az agy memóriaközpontjának mérete az öregedéssel csökken, de egy újabb vizsgálat szerint pl. a rendszeresen sokat gyalogoló öregek ezen agyterülete nem csökken.

Olvasson tovább! Hogyan ismerhetjük fel az Alzheimer-kórt szeretteinken?

Arthur Kramer (University of Illinois, USA) vizsgálatai szerint, 60 önkéntesen (életkor 55-80 év) a heti 3x40 perc gyaloglás elegendő aerob terhelést jelentett a pulzusszám növelésére. Másik 60 résztvevő egyéb terheléses gyakorlatokat is végzett, pl. súlyemelés, jóga, nyújtás. Egy év után ellenőrizték a hippokampusz méretét, itt 1% körül volt a csökkenés mértéke. Ezzel szemben a gyaloglásos igénybevételt követően a hasonló mérés 2% növekedést (!) jelzett ezen agyterületen.

A kutatók szerint a terhelés enyhe stresszt okoz, amely serkenti az agyban a növekedési faktorok működését. A növekvő agyi keringés jobb oxigén- és tápanyagellátást jelent az agysejtek számára. Bármelyik is legyen igaz, az bizonyos hogy az öregedés nem/csak egyirányú utca bármelyikünk számára!

Forrás: EgészségKalauz