Ezeket látta már?

Rontja az orvosok kognitív képességeit a mesterséges intelligencia! Ez történik, ha az MI átveszi a vezetést

Orvostudományi kutatások
2025. október 10. 08:30
mi rontja orvosok kognitív képességét

Miért épp a diagnosztizálást, a legnehezebb, legkritikusabb orvosi döntéseket akarjuk először kiszervezni a gépeknek, amikor rengeteg más, aprólékos munkafolyamatot bízhatnánk rá? - tette fel a kérdést Stanford Egyetem orvosprofesszora.

2025-re különös jelenség bontakozott ki: az egyetemi esszéktől a vastagbéltükrözésekig mindenütt megfigyelhető, mi történik, ha a mesterséges intelligencia (MI) átveszi a kezdeményezést. A kérdés egyre égetőbb: vajon a gépek használata lassan elsorvasztja az orvosok kognitív képességeit – vagy éppenséggel felszabadítja őket az igazán fontos feladatokra?

A tanulás és a figyelem ára

Egy friss MIT-tanulmány szerint azok a diákok, akik esszéírás közben a ChatGPT-t vették igénybe, „kognitív adósságot” halmoztak fel – idegi, nyelvi és viselkedési szinten egyaránt alulteljesítettek, ami hosszú távon rontotta a tanulási képességeiket.

Hasonló jelenség mutatkozott az orvosi gyakorlatban is: a The Lancet Gastroenterology & Hepatology folyóiratban közölt lengyel tanulmány szerint azok a gasztroenterológusok, akik hozzászoktak az MI által támogatott kolonoszkópiás rendszerekhez, 20%-kal kevesebb polipot észleltek, amikor később egyedül dolgoztak.

Hat hónap alatt a kutatók észrevették: az orvosok kevésbé voltak motiváltak, figyelmesek és felelősségteljesek, ha nem segítette őket a gép.

Az orvostudomány számára ez a jelenség kellemetlen kérdést vet fel

Ezek a tapasztalatok komoly kérdéseket vetnek fel. Mi történik egy orvos elméjével, amikor a döntéshozatal közé és közé egy algoritmus ékelődik? Mikor kezd el halványulni a szakmai éberség, ha a gép végzi az előzetes szűrést és még a diagnózis első lépéseit is? Ez csak egy átmeneti visszaesés, amíg megszokjuk az eszközöket, vagy egy mélyebb változás kezdete az orvosok munkájában?

Mint sok más, mesterséges intelligenciával kapcsolatos dolognál, a válaszok itt is attól függenek, kit kérdezünk.

Automatizálási torzítás vagy természetes alkalmazkodás?

Első pillantásra az MI okozta „kognitív erózió” riasztó. Az automatizálási torzítás – vagyis a gépi döntések vak elfogadása – valós veszélynek tűnik. De vajon tényleg erről van szó?

Charlotte Blease, az Uppsalai Egyetem kutatója, a Dr. Bot: Miért vallhatnak kudarcot az orvosok – és hogyan menthet meg életeket az MI című könyv szerzője szerint a legtöbb orvos valójában „algoritmus-ellenes”: hajlamos megkérdőjelezni az MI javaslatait, még akkor is, ha azok pontosabbak.

A probléma szerinte nem a vak bizalom, hanem a szokások átalakulása.

Ha a technológia következetesen jobb bizonyos technikai feladatokban, logikus, hogy az orvosok elkezdenek rá támaszkodni – a kulcs inkább abban rejlik, hogyan maradnak kritikus gondolkodók közben.

A társadalmi megítélés sem kedvez az MI-barát orvosoknak: egy Johns Hopkins kutatásban 276 klinikus bevonásával kimutatták, hogy a mesterséges intelligenciát használó orvosokat kevésbé tartották kompetensnek kollégáik. Vagyis: ha elfogadja az MI-t, csorbulhat a presztízse; ha elutasítja, veszít a pontosságból.

Nem minden képesség egyformán sérülékeny

Nigam Shah, a Stanford Egyetem professzora szerint helytelen a kiindulópont. „Nem kérdőjelezzük meg, hogy a sejtválogatók elterjedésével a labororvosok elveszítették-e a manuális sejtszámlálási képességüket. Egyszerűen továbbléptünk.”

Vagyis nem minden készség elvesztése katasztrófa – a kulcs az, hogy mit engedünk át a gépnek, és mit tartunk meg.

A Stanford ARISE központ igazgatója, Dr. Ethan Goh hozzáteszi: „Nem arról van szó, hogy az orvosok kevésbé okosak lesznek, hanem arról, hogy más területeken használják a gondolkodásukat.” A feladatokat újra kell térképezni – mérni, hogy mely kognitív folyamatokat érdemes megőrizni, és melyeket válthatja ki biztonsággal a mesterséges intelligencia.

„Használd, vagy elveszíted” – a szakmai reflexek neurobiológiája

A jelenség biológiai alapjai is ismertek. Ahogy Chiara Natali olasz kutató fogalmaz: „Az agy a használd, vagy elveszíted elv szerint működik.”

Ha a klinikus már nem gyakorolja a fizikai vizsgálatot, a kommunikációs rutint vagy a differenciáldiagnózis-alkotást, ezek a képességek fokozatosan gyengülnek.

A mesterséges intelligencia két veszélyt is hordoz:

  1. 1 egyrészt az orvosok túlzott bizalmát az algoritmusban,
  2. 2 másrészt az ellenkezőjét – a reflexszerű elutasítást.

Ráadásul, ha a csapatmunka is a gépekre támaszkodik, elveszhet a kollektív éberség, amely eddig segített a hibák elkerülésében.

----

Az „erózió” nem mindenhol egyforma

Nem minden szakmai képesség egyformán sérülékeny – figyelmeztet Nigam Shah, PhD, a Stanford Egyetem orvosprofesszora és a Stanford Health Care vezető adattudósa. Szerinte már a kérdésfeltevés is hibás: nem az a cél, hogy minden terhet a mesterséges intelligenciára tegyünk át, hanem az, hogy megértsük, mit érdemes.

„Amikor orvostanhallgató voltam, mikroszkóp alatt kézzel számoltuk a fehérvérsejteket – ma már gépek végzik ezt helyettünk” – mondja Shah. „Senki sem kérdezi, hogy emiatt elsorvadt-e a manuális sejtszámlálás képessége. Egyszerűen továbbléptünk.”

Vagyis nem minden feladat esetében kell félni a kognitív eróziótól. Shah szerint a legfontosabb az, hogy a mesterséges intelligenciát ne a legösszetettebb, hanem az időrabló, monoton feladatokra alkalmazzuk.

Rengeteg aprólékos, ismétlődő munkafolyamat vár megoldásra – miért a diagnosztizálást, a legnehezebb, legkritikusabb orvosi döntéseket akarnánk először kiszervezni a gépeknek?

Ezt a szemléletet osztja Dr. Ethan Goh, a Stanford ARISE (AI Research and Science Evaluation) ügyvezető igazgatója is. Szerinte a „más” nem feltétlenül jelent „rosszabbat” – az orvosi gondolkodás egyszerűen új területekre helyeződik át. „A feladat az, hogy feltérképezzük, miként használják az orvosok a mesterséges intelligenciát, és megértsük, hogyan tud a technológia az emberi tudással együtt fejlődni.”

A Stanford és a Harvard közös kutatásában éppen ezt vizsgálják, a Macy’s AI in Education ösztöndíj támogatásával. „Összevetjük, hogyan teljesít az MI önállóan, illetve milyen eredményt hoz, ha orvosokkal együtt dolgozik” – mondja Goh. „Így pontosan meg tudjuk határozni, mely területeken kell megőriznünk az emberi fókuszt, és hol hagyatkozhatunk nyugodtan a gépre.”

A figyelem elosztásának ez a célzott megközelítése segíthet meghatározni, mely készségeket kell folyamatosan gyakorolni az orvosképzésben, hogy ne gyengüljenek el.

Goh a repülés világából hoz példát: „Az autopilóta biztonságosabbá tette a repülést, mégsem hagyták el a pilóták a manuális tréninget. Továbbra is gyakorolják a hibaszcenáriókat szimulátorokban, és rendszeres jártassági vizsgákon vesznek részt. Az orvostudományban is erre van szükség: az automatizálás mellett fenn kell tartani az emberi jártasságot.”

Ahol a készségek valóban hanyatlani kezdenek

Goh szerint nem az a kérdés, hogy az orvosok képességei eltűnnek-e, hanem az, hogy melyeket érdemes megvédeni. A robotok és automatizált rendszerek még messze nem képesek helyettesíteni az emberi ítélőképességet – de már most átalakítják azt.

A szakértő felhívja a figyelmet egy újfajta, rövid távú kognitív veszélyre is. „Ahogy a mesterséges intelligencia eléri vagy meghaladja a 99%-os pontosságot, az ember hajlamosabb lesz automatikusan elfogadni a javaslatait. Ezzel nő az automatizálási és lehorgonyzási torzítás kockázata” – magyarázza. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az MI-től félni kell – inkább azt, hogy át kell gondolni, hogyan és mikor jelenjen meg a döntéshozatalban.

A magyar jövőkutató figyelmeztetése

„Ha a technológiai alkalmazkodás üteme gyorsabb, mint az oktatásé, vezetői és pedagógiai szakadék keletkezik” – teszi hozzá Dr. Meskó Bertalan, a The Medical Futurist Institute igazgatója. „A fejlesztők célja nem az orvosi készségek megőrzése, hanem a terhek csökkentése, az ismétlődő feladatok kiváltása. Az oktatási rendszerek felelőssége, hogy megvédjék az orvosi gondolkodás minőségét.”

Szerinte az orvosképzésben kötelezővé kellene tenni az MI-vel való tudatos együttműködés oktatását – nemcsak technikai, hanem etikai dimenzióiban is (adatvédelem, átláthatóság, elfogultság).

A mesterséges intelligencia és az orvosi tudás határai

A kolonoszkópiás kutatás eredményei világosan jelzik, hogy a probléma nem elméleti vita: a kérdés sürgető.

Ahogyan Dr. Meskó Bertalan, a The Medical Futurist Institute igazgatója fogalmaz:

„A sztetoszkóp forradalmasította az orvosi diagnosztikát, magabiztosságot adott a szív- és tüdőbetegségek felismerésében. A mesterséges intelligencia használatának is ezt kellene elérnie – de ez csak akkor valósulhat meg, ha a technológiát valóban megértjük.”

A sztetoszkóptól eltérően az MI jóval bonyolultabb, kevésbé intuitív eszköz. Használatához újfajta tudásra, készségekre és gondolkodásmódra van szükség. Az egyszerű „bevezetés” tehát nem elég: a siker kulcsa az, hogy az orvosok és a fejlesztők együtt tanuljanak meg vele bánni.

Hol kezdődnek az igazi veszteségek?

Ha valaki meg szeretné érteni, mely készségek kezdenek először megkopni, érdemes figyelni Chiara Natali, a Milánói-Bicocca Egyetem kutatójának elemzésére.

Friss áttekintésében rámutatott: a mesterséges intelligencia a klinikai gyakorlat több alapvető területét veszélyezteti.

Ilyen például a betegek fizikális vizsgálatának finom gyakorlata, a világos és empatikus kommunikáció, a differenciáldiagnózis logikai építése és az ezeket összefogó ítélőképesség – vagyis éppen azok a készségek, amelyek az orvosi hivatás lényegét adják.

Natali szerint két különösen sérülékeny pont van:

  1. 1 az egyik az algoritmusokba vetett túlzott bizalom vagy épp azok reflexszerű elutasítása,
  2. 2 a másik a csapaton belüli közös figyelem elvesztése, amikor mindenki a gép javaslataira hagyatkozik, és elmarad az egymásra figyelés.

„A mesterséges intelligencia nemcsak azt bővíti, amit az orvos lát, hanem átformálja azt is, hogyan dönt” – mondja Natali.

Azok a rendszerek, amelyek rangsorolják a leleteket vagy előre kitöltik a jelentéseket, segíthetnek, de el is vehetnek valamit: a metaképességet, vagyis azt az emberi érzéket, amely megmondja, mikor nem kell követni a gép utasítását.

A visszaszerzés útja: tudatos gyakorlás és emberközpontú technológia

Vajon visszaszerezhetők-e az elveszett szakmai reflexek? Natali szerint igen – a neuroplaszticitás, vagyis az agy alkalmazkodóképessége ezt lehetővé teszi.

Használd, vagy elveszíted – de tudatos gyakorlással vissza is szerezheted

– mondja.

Dr. Ethan Goh ehhez hozzáteszi: a megoldás nem kizárólag az oktatásban, hanem az ember–gép interakciók tudatos tervezésében rejlik.

„Olyan klinikai döntéstámogató rendszerekre van szükség, amelyek illeszkednek az orvos gondolkodásához, nem pedig kiszorítják azt” – hangsúlyozza.

Léteznek már gyakorlati minták is: a radiológiai triázs rendszerek, a „közlekedési lámpa” típusú figyelmeztetések vagy az MI által készített e-konzultációk, amelyek a háziorvost támogatják anélkül, hogy átvennék az irányítást.

„Ebben a modellben az orvos marad a döntéshozó, a gép pedig a biztonsági háló – segít, de nem diktál” – mondja Goh.

Az elkerülhetetlen jövő – de nem feltétlenül rossz

A hosszabb távú kilátások ismét az orvosi identitáshoz vezetnek vissza.

Charlotte Blease szerint bizonyos készségek leépülése elkerülhetetlen – és ez nem is baj.

„Ha a mesterséges intelligencia egyes technikai területeken folyamatosan pontosabb lesz, akkor az orvosok ragaszkodása ahhoz, hogy ezeket a feladatokat pusztán a szakértelem fenntartása érdekében maguk végezzék, végső soron árthat a betegeknek.”

Blease ugyanakkor óva int a kettős mércétől: „Nem várhatunk többet a gépektől, mint az emberektől.”

Szerinte a következő években olyan egészségügyi szakemberekre lesz szükség, akik nemcsak orvosi, hanem mesterséges intelligencia-kompetenciával is rendelkeznek – képesek kezelni az adatokat, tesztelni az algoritmusokat, értelmezni az etikai kérdéseket és együttműködni a gépekkel a betegellátás javítása érdekében.

Rövid távon mindehhez világos útmutatókra és gyakorlati képzésekre lesz szükség, amelyek kitérnek az MI etikai, adatvédelmi és átláthatósági vonatkozásaira is.

Hogyan maradjon ember az orvos a gépek korában

A következő öt év döntő lehet. A klinikusoknak meg kell tanulniuk felismerni, mely feladatokban segítheti őket a mesterséges intelligencia, és mikor kell saját ítélőképességükre támaszkodniuk.

A szakértők egyetértenek abban, hogy az MI legnagyobb értéke az, ha felszabadítja az emberi figyelmet a rutinfeladatok alól, és teret ad annak, ami igazán számít: a beteg megértésének.

A jövő orvosa tehát nem gépkezelő lesz, hanem olyan szakember, aki együttműködik a technológiával, de megőrzi az emberi döntéshozatal finomságait.

A mesterséges intelligencia nem az orvos gondolkodását váltja ki – hanem azt formálja, hogy az orvos hogyan gondolkodik továbbra is emberként.

Mihez kezdünk most a „gépi társainkkal”?

A jövő orvosa nem feltétlenül kevesebbet, hanem másképp fog gondolkodni. A mesterséges intelligencia átveheti a rutinfeladatokat, felszabadítva az orvost az emberi kapcsolatra, a megértésre, a döntések árnyalatainak mérlegelésére.

Ahogy Charlotte Blease fogalmaz: „Bizonyos képességek leépülése elkerülhetetlen – de nem feltétlenül rossz. A lényeg, hogy tudjuk, mely készségeknek kell megmaradniuk, és melyeket bízhatjuk biztonsággal a gépekre.”

Az MI tehát nem az orvoslás végét, hanem annak átalakulását jelzi. A feladat nem a védekezés, hanem a tudatos integráció: megtalálni az egyensúlyt a gép pontossága és az emberi ítélőképesség mélysége között.

Ha sikerül, akkor nem a mesterséges intelligencia veszi el az orvos gondolkodását – hanem éppenséggel segít abban, hogy az orvos megőrizze mindazt, ami emberi benne.

A nem túl távoli jövőben: "Egy szelfi után jelez a telefon: baj van a szívével! Foglaltam időpontot kardiológiára"
Kapcsolódó cikk

A nem túl távoli jövőben: "Egy szelfi után jelez a telefon: baj van a szívével! Foglaltam időpontot kardiológiára"

EGÉSZSÉGKALAUZ DOSSZIÉ

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: medscape
# mesterséges intelligencia # orvosok # AI # MI # kognitív képességek # Kutatás

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés