Ezeket látta már?

Háromszor annyian kerülnek kórházba e-roller miatt, mint biciklis balesettel

Orvostudományi kutatások
2025. augusztus 01. 13:54
e-roller sérülés baleset kutatás

Az e-rollerek népszerű városi közlekedési eszközzé váltak, de komoly kockázatot jelentenek.

A modern városok szívében zajló, villódzó fényekkel és zajos közlekedéssel átszőtt éjszakák egyik főszereplője lett az elektromos roller. Ám egy friss tudományos publikáció most újra felhívja a figyelmet a mikromobilitás árnyoldalára: az álló e-rollert használók háromszor gyakrabban szorulnak sürgősségi ellátásra, mint a kerékpárosok – derült ki a Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmányból.

A városi közlekedés veszélyes játéka: fiatal, sisak nélküli és gyakran ittas rollerezők

A helsinki kutatócsoport részletes statisztikai összevetésben vizsgálta, milyen jellegű sérülések érik az e-rollerezőket és a kerékpárosokat, valamint hogy ezek milyen mértékben kapcsolódnak konkrét kockázati tényezőkhöz. A kutatás egyértelműen kirajzolta: az e-rollerrel közlekedők döntő többsége fiatalabb felnőtt, akik ritkán hordanak sisakot, és gyakran ittas állapotban pattannak a járműre – mindez pedig komoly következményekkel jár.

A tanulmány rámutatott: 100 e-rolleres utazásból átlagosan 7,8 végződik sürgősségi ellátással, míg ugyanez az arány kerékpárosoknál csupán 2,2. Ez több mint háromszoros kockázatnövekedést jelent.

A kutatás módszertana

A helsinki három nagy sürgősségi osztály adatain alapuló, 2022. január és 2023. december között zajló vizsgálat során a kutatók közel háromezer esetet dolgoztak fel. Az adatgyűjtés betegnyilvántartások alapján zajlott, kulcsszavas kereséssel és manuális szűréssel.

A vizsgálatban rögzítették:

  • az érintett személyek életkorát és nemét
  • az eset idejét (napszak, évszak)
  • hogy viseltek-e védőfelszerelést
  • történt-e alkoholfogyasztás
  • valamint a sérülések jellegét és súlyosságát

A kutatók az Abbreviated Injury Score (AIS) és az összetettebb New Injury Severity Score (NISS) skálát használták a sérülések osztályozására.

Ezek a legfontosabb különbségek:

Mintázatok a sérülésekben

A két járműtípus használata különböző típusú balesetekhez vezetett:

  • Az e-rolleres esetek közel fele (46%) fej- vagy nyaksérülés volt.
  • A bicikliseknél kar- (45%) és törzssérülések (11%) domináltak.
  • A rollereseknél gyakoriak voltak az arccsonttörések (12%), míg a bicikliseknél inkább kéz- és csuklótörések (9%).

Sisakhasználat és alkohol

  • Mindössze 4% (!) rollerezett bukósisakkal, szemben a biciklisek 28%-ával.
  • Az alkohol kimutatható volt a rollerezők 29%-ánál, míg a bicikliseknél csak 8%-nál.

Éjszakai balesetek

A rolleres balesetek 40%-a az esti órák után történt, és ezek felében jelen volt az alkohol. A biciklis balesetek többsége nappal történt, az ittas vezetés pedig jóval ritkább volt.

A számok mögött: kik és hogyan sérülnek meg?

A kutatásban szereplő 677 e-rolleres és 1889 kerékpáros adatai szerint:

  • Az e-rollerezők átlagéletkora 33 év, a bicikliseké 47 év volt.
  • Az intenzív osztályra került rolleresek közül hat fő ittas volt, és szinte mindegyik eset súlyos fejsérüléshez kapcsolódott.
  • Bár a kerékpárosok körében több volt a műtéti beavatkozás (13% vs. 8%), ezek főként törött csontok rögzítését jelentették.
  • A fekvőbeteg-ellátásba kerülés aránya bicikliseknél magasabb volt (9,8% vs. 8,1%).

„Az alkohol és a bukósisak hiánya együtt súlyosbítja a sérülések mértékét, különösen az éjszakai órákban.”

A vizsgálat azt is kimutatta, hogy az ittas rollerezők körében a fejsérülés előfordulása 76% volt, míg a józan rollereseknél ez az arány jóval alacsonyabb. Kerékpárosok esetén az ittas sérültek 63%-a szenvedett fejet érintő traumát.

Tanulságok és javaslatok

A kutatás üzenete világos: a jelenlegi városi rollerezés jelentős sérülésveszéllyel jár, főleg ha az alapvető biztonsági szabályokat nem tartják be.

  • A sebességkorlátozások önmagukban nem elegendők.
  • A problémát nem a technológia, hanem a felhasználói viselkedés okozza.

Mit lehetne tenni?

  • Bukósisak-kampányokat kellene indítani célzottan a fiatal rollerezők körében.
  • Az alkoholos befolyásoltságot be kellene építeni a bérlőalkalmazások ellenőrzési protokolljába.
  • Érdemes lenne szigorúbb éjszakai korlátozásokat bevezetni, vagy egyes övezetekből kizárni az e-rolleres közlekedést az esti órákban.

A jövőbeni kutatások célja az lehetne, hogy értékeljék: ezek az intézkedések valóban csökkentik-e a sürgősségi osztályokra és az intenzív osztályokra jutó esetek számát.

7 tanács az orvosoktól, amit egy esés után mindenképp meg kéne tenni
Figyelmébe ajánljuk

7 tanács az orvosoktól, amit egy esés után mindenképp meg kéne tenni

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: news-medical
# e-roller # biciklizés # baleset # Kutatás # alkohol # roller # fejsérülés # csonttörés # bukósisak

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés