Ezeket látta már?

Nem alszik eleget? Így hat az egészségére

álmatlanság, alvászavar, alvás, vérnyomás

A tartós kialvatlanság többek között csökkentheti a koncentrációs képességünket, ronthatja a mentális állapotunkat.

Az alvás világnapját minden évben március harmadik hetének péntekjén, azaz a napéjegyenlőség előtti hét 5. napján rendezik meg. 2008-ban, az Egyesült Államokban egészségügyi szolgáltatók és közösségek egy csoportja indította el ezt a kezdeményezést, melynek célja az volt, hogy összehozza mindazokat, akik az alvás-egészségügyben érintettek, és az alvással kapcsolatos információkat széles körben kommunikálni tudják. Évről évre többen, ma már több mint 50 országban csatlakoznak az eseményhez, helyi szinten szerveződő aktivitásokkal.

Az alváshiány következményei

A World Sleep Day egy figyelemfelkeltő esemény, amely elsősorban az egészséges alvás fontosságára szeretné felhívni a figyelmet. A szakemberek és kutatók gyakran tapasztalják, hogy az emberek nem mindig tartják elég fontosnak egészségük és személyes jóllétük szempontjából a kielégítő alvást, így sokszor ez az, amit hajlamosak elhanyagolni. Az Alvás Világnap mögött álló szervezet küldetése, hogy alvásgyógyászattal kapcsolatos információk, tanulmányok cseréjével minél inkább segítsen felhívni a figyelmet arra, hogy az alvás kiemelkedően fontosságú terület az ember életében.

A tartós kialvatlanság csökkenti a koncentrációs képességünket, rontja a mentális állapotunkat. Hosszabb távon pedig komoly vérnyomás- és keringési problémákat is okozhat. A cirkadián ritmus felborulása sajnos napjainkban aktuálisabb, mint valaha, a Covid-19 egyik kellemetlen utóhatása is lehet a késleltetett alvásfázis-szindróma.

Tippek a jó minőségű alváshoz

Ha tehát rosszul alszunk, akkor először is tegyünk meg mindent azért, hogy a megfelelő körülményeket biztosítsuk:

  • igyekezzünk mindig azonos időpontban nyugovóra térni
  • biztosítsuk a hálószobában a megfelelő hőmérsékletet és páratartalmat
  • elalvás előtt néhány órával már ne fogyasszunk nehéz ételeket, koffeintartalmú italokat, ne együnk édességet.

Sőt, ha tehetjük, elalvás előtt 3-4 órával legyen az utolsó étkezésünk. Ha így is álmatlanul forgolódunk, akkor pedig ne féljünk segítséget kérni, a tartós álmosság rányomja a bélyegét a mindennapjainkra, örökös fáradtságérzéshez és kiégéshez vezethet.

Kimarad a légzése horkolás közben? Emiatt lehet veszélyes - olvasson tovább!

Az Alvás Világnapja tehát egy nagyszerű alkalom arra, hogy komolyan vegyük, ha már egy ideje nincs részünk pihentető alvásban, fáradtan ébredünk. Az egészségünk megőrzése és a minőségi élet érdekében végezzük el a tesztet, menjünk alvásvizsgálatra, és ha szükséges, kezdjük meg a megfelelő terápiát, hogy mielőbb visszataláljuk a megfelelő állapothoz.

Forrás: SomnoCenter Alvászavar Központ