Ezeket látta már?

Így vigyázzon a testére rendszeres sport mellett

sport sportolás mozgás

Sportolás közben – amellett, hogy számos kalóriát is elégetünk – testünket komoly erőpróbának tesszük ki. Mit tehetünk azért, hogy megóvjuk ízületeinket és szervezetünket a túlterheltségtől? Ennek járunk utána az alábbiakban!

Ahány ember, annyiféle sportcél. Ugyanis van, aki csak egy kis fogyás vagy izmosítás reményében vág neki komolyabban a rendszeres testmozgásnak, mást pedig az egészséges életmód vagy egyszerűen a kikapcsolódás motivál. Mi az azonban, ami minden sportban közös? Két dolog: egyrészt az, hogy vidámabbak leszünk tőle, hiszen mozgás közben a boldogsághormonként ismert endorfin és szerotonin is jócskán termelődik. Másrészt pedig fejleszthetjük velük az izmainkat, ami remek formát mutat majd a tükörben.

Ez történik sportolás közben

Általánosságban elmondható, hogy amikor fizikai terhelésnek van kitéve a szervezetünk, akkor a testünk működése megváltozik, és aktívabbá válik. Így a vérnyomásunk mellett a szívverésünk is nő, a zsigereinkben pedig érszűkület keletkezik, hogy a vázizmaink vérellátása, ezáltal pedig a teljesítményünk is növekedhessen. Létrejön a szimpatikus túlsúly a hormonális és az idegi szabályozásban, miközben csökken a zsigeri szerveink működése és vérellátása. A folyamatok eredményeképp, ha rendszeresen edzünk, megvastagodik a szívizmunk, emellett a tüdőnk térfogata is növekszik. Így biztosítva számunkra hosszú távon is a görcsmentes edzés örömét.

Ám mindeközben nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy az intenzív mozgás közben testünk gyorsabb fordulatszámon dolgozik. Az izmok megdolgoztatása nemcsak a kalóriák elégetésével jár együtt, hanem az ún. mikrosérülések kialakulásával is. Ezek olyankor keletkeznek, amikor az izomrostok rugalmatlanok, és így azoknak a pici izomszálai, valamint az azokat körülvevő hártyák a hirtelen megnövelt terhelés miatt beszakadoznak. Így, ha nem kapnak elég oxigént az izmaink, tejsav keletkezik. Amíg a tejsav le nem bomlik, az izmokban kellemetlen, csípő érzést vált ki. Ezt megfelelő bemelegítéssel és nyújtással viszont elkerülhetjük. Azonban az ízületi- és csontterhelődéseket kevéssé, hiszen velük kapcsolatban rendkívül fontos az extra törődés, hogy ne kopjanak el túl hamar.

Hogyan vigyázzunk a testünkre?

Az első és legfontosabb lépés, hogy még sokáig megőrizhessük testünk épségét, hogy nem visszük túlzásba a mozgást. Meg kell ismernünk a szervezetünk határait, és fokozatosan kialakítani magunknak a heti edzéstervet. Közben pedig a gyakorlatokat szabályosan, a személyi edzőnk segítségével vagy profi edzésvideók szerint kell végezni.

Ha már úgy érezzük, hogy jobban bírjuk a gyakorlatokat, fokozatosan növelhetjük a terhelést, de nem célszerű elsietni a dolgot. Hiszen ezzel az ízületeinket is nagyobb nyomás alá helyezzük, ezáltal még inkább oda kell figyelnünk, hogy rugalmasságunkat megőrizzük. Mindebben hasznos segítőtársra lelhetünk a multivitaminokban vagy a glükózaminban, amelyek segítenek megelőzni a porcok és az inak károsodását, illetve enyhítik az ízületi fájdalmakat is.

Tévhit, hogy csak az időseknek fontos a glükózamin pótlása. Ugyanis ha állandó megterhelésnek – például rendszeres edzésnek – van a szervezet kitéve, akkor már fiatalabb korban is fontos lehet beépíteni az étrendbe. Hiszen a szervezet az extra terhelés miatt magától már nem képes előállítani a kellő mennyiséget.

A felsoroltak mellett azonban egészségünk alapvető záloga, hogy kiegyensúlyozott étkezéssel, és naponta legalább 7-9 órányi alvással biztosítsuk testünk regenerálódását.

Kihez forduljunk, ha mégis problémánk adódik?

Amennyiben meghúzódik egy izmunk, szerencsére számos gyors segítségre számíthatunk. Leghamarabb egy gyógyszerészt érdemes felkeresni, ha csak egy kicsit húzódott meg az izmunk, vagy azt érezzük, hogy enyhén begörcsölt. A gyógyszerész minden bizonnyal tud majd ajánlani hatékony sport- vagy izomlazító krémeket.

Ám ha részleges izomszakadást vagy ízületi sérülést szenvedtünk, akkor viszont soha ne habozzunk orvoshoz fordulni! Hiszen a nagyobb sérüléseket csak egy szakember tudja meggyógyítani. Ilyen esetekben is segíthet, ha glükózamin pótlásával enyhítjük fájdalmainkat.

Ha pedig egy idő után észrevesszük, hogy mindig ugyanolyan típusú sérülést szerzünk, ráadásul ugyanott, akkor egy személyi edző segíthet feltérképezni a dolgokat, hogy valóban mindent szabályosan csinálunk-e az edzések során.

Ha tehát mindig jó karban, épségben szeretnénk tartani a testünket, mindig melegítsünk be a gyakorlatsorok előtt. Emellett a gyakorlatokat végezzük pontosan a szabályok szerint, és ne feledkezzünk meg az edzés előtti és utáni regenerálódásról sem! Hiszen minden mozgásforma csak a megfelelő étkezéssel és vitaminpótlással, illetve elegendő mennyiségű alvással lehet hatékony. Ha mindezekre odafigyelünk, testünk garantáltan meghálálja majd.

Forrás: EgészségKalauz