Ezeket látta már?

Így hat a a menstruációra a hízás és a fogyás

hízás, fogyás, BMI, menstruáció, kövérség, soványság, PCOS

A jelentős hízás vagy fogyás egyaránt hatással lehet a menstruációs ciklusra, akár pozitívan, akár negatívan.

Nem mindegy, hogy milyen testsúlyról indulunk és hová érkezünk, ha annak a megítéléséről van szó, hogy a testsúlybeli változás miként hat a havi vérzésre, annak gyakoriságára, elmaradására vagy erősségére.

Egy tipikus menstruációs ciklus 24-38 napon át tart, átlagosan 28 nap hosszú. Egy normális vérzéses időszak pedig 2-7, átlagosan 5 nap hosszú. Azonban, mind a túlsúly (testtömegindex (BMI)>25 kg/m2), mind a soványság (testtömegindex (BMI)<18,5 kg/m2) rendszertelenné tehetik a havi vérzést, és megváltoztathatják annak hosszát, erősségét.

Minél rövidebb időn belül hízik vagy fogy valaki minél többet, azaz tér el a normális testsúlytól minél nagyobb mértékben, annál nagyobb nála a havi vérzéssel kapcsolatos rendellenességek kialakulásának a kockázata.

Törekedni kell a normál testsúlyra (BMI: 18,5-24,9)

A menstruációs ciklus és a havi vérzés a petefészkek és az agy szoros együttműködésének az eredményeként valósul meg. Az ovulációt és a havi vérzést befolyásoló hormonszintek meghatározásában a testtömeg és a testzsírtartalom is fontos szerepet kapnak. Míg a túl alacsony testzsírtartalom a menstruációs vérzések kimaradásához vezethet, addig túl magas testzsírszinteknél, vagyis elhízásnál, ez szintén megtörténhet, sőt ez utóbbinál gyakori, hogy a vérzés erőssé is válik.

Mindez fordítva is helytálló: akár elhízásról, akár kóros soványságról van szó, a normális testtömeghez való közelítés hozzájárulhat a menstruációs ciklus rendezettebbé válásához.

Minél kövérebb valaki, annál magasabb az ösztrogén-szintje

A plusz kilók magasabb ösztrogén-szintben és az ovuláció gátlásában nyilvánulhatnak meg. Ez azt is jelenti, hogy annál, aki túl kövér, elmaradhat a menstruáció. A magas ösztrogén-szint azonban egyéb kockázatokkal is jár; nő az emlőrák és a méhtestrák kockázata.

A túlsúllyal küzdőknél és elhízottaknál gyakran policisztás ovárium-szindróma (PCOS) áll a háttérben. A PCOS okozhat ovulációgátlást, vérzéselmaradást egyaránt.

Sok túlsúlyos és elhízott nő erős menstruációs vérzésről panaszkodik. A vérzés náluk olyannyira erős lehet, hogy annak következtében vashiányos vérszegénység, gyengeség és fáradékonyság alakulhat ki. Mit is takar az erős vérzés? Ha a tampont vagy betétet sűrűbben kell cserélni, mint 2 óra, akkor erősnek bizonyul a vérzés. Ebben az esetben érdemes nőgyógyász orvoshoz fordulni.

A kóros soványság egyértelműen káros

Az is rányomja a bélyegét a havi vérzésekre, ha valaki koplal. A nagy erőfeszítéseknek kitett atlétáknál és a táplálkozási zavarokkal küzdőknél (ld. anorexiások) egyaránt felborulhat a menstruációs ciklus. Alapszabály, hogy a nőknél legalább 22 %-os testzsírtartalom szükséges ahhoz, hogy rendszeres menstruáció alakulhasson ki. A 18,5 kg/m2 alatti BMI-érték kedvezőtlenül befolyásolhatja mindezt.

Ha valaki hirtelen túl sokat fogy, és a BMI-je 18,5 kg/m2 alá csúszik, nagy eséllyel abbamarad a menstruációs vérzése.

Emellett, egyéb tünetekkel is számolnia kell:

  • akné,
  • hajhullás,
  • fejfájás,
  • arcszőrösödés,
  • látászavar,
  • kismedencei fájdalom
Kategória BMI
Sovány18.5 alatt
Normál súly18,5-24,9
Túlsúlyos25-29.9
Elhízott30 és feljebb

(Test)súlyos útravaló

A rendszeres menstruáció a szervezetben uralkodó hormonális egyensúly jó jelzője. Amennyiben valaki épp egy hízási vagy fogyási folyamat kellős közepén tart, számítania kell arra, hogy az a menstruációs ciklusára is hatással lesz. Amennyiben kóros kövérség vagy kóros soványság alakul ki az illetőnél, előfordulhat, hogy súlyos egészségügyi következményekkel fog szembesülni.

Optimális esetben a testtömeg a normális testtömeg felé közelít, vagyis a 18,5-24,9 kg/m2 BMI-tartomány irányába; ekkor esély van a korábban rendszertelen havi vérzések rendezettebbé válására is. Plusz egy indok tehát, amiért érdemes normális testtömegűnek lenni!

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

Forrás: VVH