Hirdetés

Mediterrán diéta: 2019 legjobb étrendje

#mediterrán étrend #mediterrán diéta #cukorbeteg #szívbetegség
2019.07.22.
Hirdetés

A szakemberek szerint a mediterrán diéta a legegészségesebb, számos betegség rizikóját csökkenthetjük vele, ráadásul könnyű betartani is. Pontosan milyen ételeket ehetünk, ha a mediterrán diétát szeretnénk követni?

Hirdetés

Jó néhány kutatás foglalkozott már a mediterrán diéta egészségünkre gyakorolt pozitív hatásaival, nemrég pedig egy szakmai szervezet a legegészségesebb étrendnek választotta (41 diéta közül), többek között azért, mert a cukorbetegek és a szívproblémával küzdők számára is a leghatékonyabb, emellett pedig betartani is könnyű, vagyis, hosszú távra is tervezni lehet vele.

Mit takar pontosan a mediterrán étrend?

A diétát a Földközi-tenger országainak gasztronómiája ihlette, főként a dél-olasz és a görög konyhát veszik alapul hozzá. Nincsenek szigorú szabályai, inkább csak alapelvei, így nagyon könnyű a saját igényeinkhez, életvitelünkhöz alakítani.

A mediterrán étrend alapelvei között találhatjuk:

• a sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztását

• az állati eredetű fehérjék helyett a növényi eredetű proteinek előnyben részesítését

• a hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék és olajos magvak fogyasztását

• a zsíros, vörös húsok fogyasztásának korlátozását

• a rendszeres halfogyasztást (heti 2-3 alkalommal)

• a tejtermékek fogyasztásának csökkentését

• az egészséges zsiradékok, elsősorban az olívaolaj előnyben részesítését

• a finomított, feldolgozott élelmiszerek és cukros ételek fogyasztásának radikális csökkentését

• a sózás helyett a fűszerek, fűszernövények előnyben részesítését

A mediterrán életmód hívei emellett nagy hangsúlyt fektetnek a rendszeres, de kíméletes mozgásra (pl. a sétálásra, úszásra), és fontosnak tartják, hogy a társas kapcsolatainkat is ápoljuk, több időt töltsünk a szeretteinkkel, barátainkkal. Kis mennyiségben a jó minőségű vörösbor fogyasztása is megengedett.

Hogyan hat a szervezetünkre a mediterrán étrend?

A vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban, rostokban és már értékes tápanyagokban gazdag, kiegyensúlyozott, feldolgozott élelmiszerekben szegény étrend számos módon segíti az egészségünk megőrzését, többek között csökkenti az ún. oxidatív stressz káros hatásait és gyógyítja a gyulladásokat is. A mediterrán étrendet követőknél csökkennek a cukorbetegséggel, illetve szív- és érrendszeri panaszokkal összefüggő szövődmények rizikói.

Kutatások szerint a mediterrán étrend szerint étkezőknek jobbak a kognitív funkciói, kevésbé veszélyezteti őket az Alzheimer-kór és a memóriazavarok, ráadásul a depressziós tünetek is ritkábban érintik őket. Egy másik vizsgálat szerint ez az étrend az ízületi panaszokkal, mozgásszervi betegségekkel élőkre is jó hatással van: kevesebb fájdalomról és az életminőség javulásáról számoltak be.

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Hirdetés