Mediterrán diéta: a demencia legnagyobb ellensége

#Alzheimer-kór #mediterrán diéta #Cukorbetegség
2020.05.30.

Nem is gondolnánk, de mediterrán étkezéssel nagyobb eséllyel előzhető meg a demencia. A következőkben bemutatjuk, hogyan.

A londoni Alzheimer-kór nemzetközi konferenciáján bemutatott új kutatások szerint azok maradtak egészségesebbek idősként is, akik követik a mediterrán vagy a hasonló MIND étrendet. Náluk harmadára csökkent a demencia kockázata.

"Az egészséges növényi alapú táplálkozás jobb kognitív funkcióval jár és 30-35% -kal csökkenti a szellemi károsodás kockázatát az öregedés során" - mondta Claire McEvoy, a San Francisco Orvosi Egyetem kaliforniai egyetemének vezető szerzője.

McEvoy hangsúlyozta, hogy mivel a tanulmányt egy országosan reprezentatív idősebb népességben végezték, "az eredmények a nagyközönség szempontjából relevánsak".

Étrend változtatással el lehet kerülni a demenciát

Nagyon könnyen megtalálható a mediterrán étrendnek az alapja a zöldségesnél. Hozzá tartozik a brokkoli is, mely a legtöbb tápanyagot tartalmazza, és csupán 30 kalória.

Éppen ezért a mediterrán étrend szorosan összefügg az erősebb csontokkal, az egészséges szívműködéssel és hosszabb élettel, a diabétesz és magas vérnyomás kialakulásának csökkenésével is. Ehhez a listához már a demencia megelőzését is hozzá lehet tenni.

A mediterrán és a MIND diéta harcol a demenciával

A mediterrán diéta egyszerű, növényi-alapú főzés, ahol minden fogás a gyümölcsökre és zöldségekre, teljes kiőrlésű gabonára, babra és magokra koncentrálódik, amit extra szűz olíva olajjal lehet még társítani.

Néha hús is szerepelhet a tányérunkon, sőt tojást és tejet tartalmazó étel is, csak sokkal kisebb adagokban, mint a hagyományos nyugati étrendben. Halat azonban bármikor fogyaszthatunk.

Azok, akik követik az MIND diétát, elutasítják a vajat, és vele együtt a margarint, a vörös húsokat, a sajtokat, a sülteket, a gyorsételeket és az édességeket is.

Hetente legalább hat adag zöld leveles zöldséget, például spenótot vagy káposztát kell fogyasztani, és legalább az egyik napon egy másik zöldséget is. Napi háromszor pedig teljes kiőrlésű gabonát valamilyen formában.

Egy heti adaghoz tartozik még legalább három adag bab, két vagy több adag bogyó, két adag csirke vagy pulyka, és egyszer halétel tartozik. Az olívaolaj a fő főzési összetevője, és naponta egy pohár bort is el lehet fogyasztani.

Forrás: edition.cnn.com

Forrás: EgészségKalauz