2014. november 24. hétfő, Emma napja van
Nyitólap  >  Egészségtár  >  Táplálkozás
Továbbküldés
Tartalom címe: A glikémiás index

    A glikémiás index

    étel, glikémiás index, szénhidrát

    A szénhidrát-tartalmú élelmiszerek glikémiás indexe (GI) azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszer elfogyasztása milyen hatással lesz a vércukorszintre. Az alacsony glikémiás index-szel rendelkező élelmiszerek (pl. lencse, GI: 21) az emésztés során lassan bomlanak le, és a vércukorszint emelkedése lassabb és egyenletesebb lesz, mint magas glikémiás indexű ételek (pl. fehér kenyés, GI: 70) elfogyasztása után. A glükóz (szőlőcukor) glikémiás indexe 100. Az alacsony GI-vel rendelkező élelmiszerek fogyasztása nem csak cukorbetegek számára, hanem testsúlykontroll céljából is javasolt.

    Ahhoz, hogy megértsük a glikémiás index fogalmát, szükséges tudni, hogy a szervezetünk hogyan bontja le a szénhidrátokat és hogyan használja fel az ebből származó energiát. A szénhidrátok lebontása elsősorban a vékonybélben történik - mely folyamat során különböző cukorfélék keletkeznek, majd szívódnak fel a vérkeringésbe. A legfontosabb cukorféle a glükóz (szőlőcukor), és a GI azt jelzi, hogy mennyi idő szükséges ahhoz, hogy a glükóz az ételből a vérkeringésbe jusson.

    Miután a glükóz felszívódott a vérkeringésbe, a szervezet megkezdi az inzulin nevű hormon elválasztását, melynek segítségével a glükóz később a sejtekbe jut. A cukorbetegek szervezete nem termel elegendő mennyiségű inzulint, vagy szervezetük nem megfelelően reagál a termelődő inzulinra. Ez azt jelenti, hogy nem tudják megfelelően szabályozni a vérben található glükózmennyiséget, és ez rövid és hosszú távon is egészségkárosodást eredményezhet. A cukorbeteg emberek számára azért hasznos az elfogyasztott étel GI értékének ismerete, mert útmutatást ad arra vonatkozóan, hogy az adott étel hogyan befolyásolja a vércukorszintjüket.

    Hogyan határozzák meg a glikémiás indexet?

    Egy élelmiszer GI értékét úgy határozzák meg, hogy összehasonlítják az adott élelmiszer és egy adott mennyiségű tiszta glükóz vércukorszintre gyakorolt hatását. A tiszta glükóz GI értékét 100-ban határozták meg; azok az élelmiszerek, amelyekből a glükóz felszabadulása fele olyan gyorsan történik, mint a tiszta glükózból, 50-es GI értékkel rendelkeznek, míg ha a glükózfelszabadulás sebessége 20%-kal nagyobb, akkor az élelmiszer GI értéke 120 lesz.

    A GI csak a szénhidráttartalmú élelmiszerek esetében értelmezhető, a szénhidrátot nem vagy csak minimális mértékben tartalmazó élelmiszerek - pl. húsfélék, halak, zöldségek - nem rendelkeznek GI értékkel.

    Különböző szénhidráttartalmú ételek glikémiás indexe


    Élelmiszerek
    alacsony GI-vel
    Élelmiszerek
    közepes GI-vel
    Élelmiszerek
    magas GI-vel
    (GI ≤ 55) (GI 56-69) (GI ≥ 70)
    Teljes kiőrlésű kenyér Fehér durum spagetti Fehér kenyér
    Legtöbb spagetti tészta Legtöbb cukorféle (szacharóz) Burgonya
    Borsó, bab, lencse Mazsola Fehér jázminrizs
    Korpás készítmények Műzli szeletek Reggeli gabonapehely készítmények
    Kukorica Basmati rizs Sportitalok
    Édes burgonya Dinnye
    Szójakészítmények Kekszek
    Tej és joghurt Datolya
    Gyümölcsök

    Az egyszerű és összetett szénhidrátok szerinti csoportosítás már a múlté

    Mielőtt a glikémiás indexet kifejlesztették, a tápanyagszakértők a szénhidrátokat két csoportra osztották: összetett (pl. a kenyérben, rizsben, burgonyában és tésztákban előforduló keményítők) és egyszerű (pl. a tej, méz, gyümölcsök cukortartalma) szénhidrátokra. Cukorbetegek számára az összetett szénhidrátok fogyasztását javasolták, mivel úgy gondolták, ezek megemésztése és felszívódása lassabb, mint az egyszerű szénhidrátoké, ezért kisebb valószínűséggel okoznak hirtelen vércukorszint-emelkedést.

    A glikémiás index elterjedése azonban valamelyest megváltoztatta a korábbi elképzelést, mivel bizonyos egyszerű szénhidrátokat tartalmazó élelmiszerek (pl. tej) GI értéke alacsonyabb, mint egyes, főleg összetett szénhidrátokat tartalmazó élelmiszereké (pl. burgonya). Az alacsony GI értékű élelmiszerek lassabban szívódnak fel a tápcsatornából, akkor is, ha főleg egyszerű szénhidrátot tartalmaznak.

     
    Megjelent: 2010. január 6.
    Forrás: MyDoctor
    Legutóbb frissítve: 2014. március 20.
    Hirdetés