2012. május 22. kedd, Júlia, Rita napja van
Nyitólap  >  Egészségtár
Továbbküldés
Tartalom címe: Mire jó az E-vitamin?

    Mire jó az E-vitamin?

    Mire használja a szervezet az E-vitamint? A bőrre dörzsölve csökkenti az öregedés jeleit, a sportolók pedig az állóképesség fokozására használják, de a kutatók most bizonyítékot találtak az E-vitamin egyik természetes funkciójára is a szervezetben.
    Mire jó az E-vitamin?
    A Georgia Egészségtudományi Egyetem kutatóinak a Nature Communications szaklapban megjelent tanulmánya szerint a legtöbb élelmiszerben előforduló erős antioxidáns segít helyreállítani a sejtet a külső tényezőktől védő plazmamembrán sérüléseit. A plazmamembrán sérülését a hétköznapi tevékenységek, például az étkezés és a testmozgás is okozhatja, és az új kutatás eredményei szerint az E-vitamin létfontosságú a helyreállításhoz. Az izomsejtek helyreállítása nélkül például az izmok végül elsorvadnak, hasonló folyamattal, mint ami az izomsorvadás esetén játszódik le.

    Dr. Paul McNeil, a tanulmány vezető szerzője szerint az emberek minden nap fogyasztanak E-vitamint, de még csak nem is tudják, milyen hatást gyakorol a szervezetünkben. Az E-vitamin többféleképpen segíti a sejtregenerálódást. Antioxidánsként segít eltüntetni az oxigénfelhasználásból eredő melléktermékeket, amelyek gátolják a regenerálódást.

    Még néhány tudnivaló

    Az E-vitamin-csoport fő összetevője az alfa- ill. gamma-tokoferol. Megtalálható a növényi olajokban, margarinban, dresszingekben. Legfőbb funkciója valóban az antioxidáns hatás, a szabadgyök-fogó sajátság.

    Többféle betegségben történt már klinikai kipróbálás, de ezekben nem volt bizonyítható a jótékony hatás (pl. cukorbetegség, stroke, prosztatarák).

    Mit okozhat a hiánya?
    Főként neurológiai zavarokat, betegségeket:
    - spinocerebellaris ataxia (kisagyi mozgászavar)
    - miopátiák, izomműködési zavarok
    - perifériás neuropátia (idegfájdalmak)
    - retinopátia (szemfenéki érzékelési zavar)
    - immunműködés csökkenése

    Végülis mire hat?
    Elsősorban valóban az antioxidáns hatása döntő, enzimgátló hatással is bír. A CTGF-génen keresztül a sejtregenerációt, sebgyógyulást segíti.

    Fő forrásai:
    - gabonaolajak,
    - dió, mandula, mogyoró
    - pálmaolaj,
    - zöldleveles zöldségek, pl. spenót
    - avokádó, spárga, brokkoli, kivi, mangó

    Napi szükséglet:
    csecsemő (0-6 hó): 4 mg/nap
    (7-12 hó): 5 mg/nap
    gyermek (1-3 év): 6 mg/nap
    (4-8 év): 7 mg/nap
    (9-13 év): 11 mg/nap
    serdülő, felnőtt (14 év felett): 15 mg/nap

    forrás: wikipedia
    Az E-vitamin zsírban oldódó, így valósággal beülteti magát a sejthártyába, és így akadályozza meg a szabadgyökök támadását. A sejthártya egyik összetevőjének, a foszfolipidek szabályozásában is segít, hogy azok a károsodás után gyorsabban regenerálódhassanak. Testmozgás során például a mozgás következtében a mitokondriumok a normálisnál sokkal több oxigént égetnek el. Ennek elkerülhetetlen következményeként reaktív oxigéngyökök keletkeznek. A mozgás fizikai ereje megszakítja a sejthártyát. Az E-vitamin az oxidáns terhelés ellenére lehetővé teszi a megfelelő plazmamembrán regenerálódást, és kordában tartja a helyzetet.

    A kutatók a testmozgás hatásait utánozva hidrogén-peroxid segítségével váltották ki a szabadgyökök termelődését, és kimutatták, hogy a vázizomsejtek sérülése csak akkor regenerálódik, ha előzetesen E-vitaminnal kezelik.

    A kutatók a következő lépésként az E-vitaminhiányban szenvedő állatokban vizsgálják majd a sejthártya regenerálódását.
     
    Megjelent: 2011. december 28.
    Forrás: Medipress
    Legutóbb frissítve: 2012. január 17.

    1. Eredeti forrasok, hivatkozasok jelolese.

    ilap
    2012-01-01 10:33:39

    Egy cikk hitelesseget erosen meghatarozza a hivatkozasok forrasok megjelolese, amit hianyolok az egeszsegkalauz cikkjeibol. Pl. ebben a cikkben semmilyen hivatkozas, referencia nem mutat/utal az eredeti tudomanyos forrasra a Nature.com-os "Promotion of plasma membrane repair by vitamin E" cikkre (http://www.nature.com/ncomms/journal/v2/n12/full/ncomms1594.html). A jovoben, ha az egeszsegkalauz cikkjei el szeretnek kerulni a bovli kategoriat (pl. NASA tudosok hihetetlen tudomanyos felfedezese vagy hasonlo mondatok a cikkekben, raadasul hivatkozasok es/vagy forrasmegjeloles nelkul), akkor mindenkeppen illene megkeresni az eredeti forrast/hivatkozast, ami nalam most kb 2 percet vet igenybe.

    Tisztelettel:
    P.
    Köszönjük levelét! A cikk nálunk másodközlés volt, tehát átvett anyag, itt nem áll módunkban utánkövetni a hivatkozott irodalmakat, elképzelhető, hogy a cikk átírásra kerülne. Köszönettel, üdvözlettel, a szerkesztő.